ساخت دستگاه یخ خشک

دستگاه یخ خشک

معمولا دستگاه های مختلف در کشور به وسیله شرکت های بزرگ ساخته می شوند اما امروز در ایران دستگاه های مختلف و بسیار از وسیله های جدید در عرصه علم و تکنولوژی توسط شرکت های دانش بنیان ساخته می شوند. دستگاه یخ خشک نیز توسط دو نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد ابهر ساخته شده است با سه یخ در این مقاله همراه باشید.

 

دستگاه یخ خشک

 

دستگاه يخ خشك توسط عليرضا مقدم و مرتضي طالقاني دو دانشجوي دانشگاه آزاد واحد ابهر اختراع و به ثبت رسيده است.

احمد خاني مسئول روابط عمومي دانشگاه آزاد واحد ابهر با اعلام اين خبر گفت: اين دستگاه يخ خشك كن متراكم در صنايع نظامي، پزشكي، صنعت نفت و پالايشگاه كاربرد فراواني دارد.

وي افزود: تكنولوژي خشك كن متراكم در صنعت هاي مختلف از جمله جرم گيري، صنايع غذايي، صنايع پلاستيك، صنعت نقاشي، آلومينيوم، بارور كردن ابرها، توليد لايه اوزون در حد آزمايشگاه، صنعت ريخته گري، خودرو سازي، نظامي، پزشكي، تفكيك ميكروب ها، سلول هاي زنده تفكيك موتور فرارو، پتروشيمي و پليمري كاربرد دارد.

 

شیمی جلوه های ويژه

وسايلی که تولید دود، مه یا بخار می کنند می توانند در توليد جلوه های ويژه هیجان انگيزی به کار روند. آیا تاکنون فکر کرده اید که این دود چگونه تولید می شود؟ آیا تاکنون خواسته اید خودتان این جلوه های ويژه را خلق کنید؟ به یاد داشته باشید "دانش اندک می تواند خطرناک باشد." اگر وسایل و ترکیبات شیمیایی را به درستی برای تولید دود و مه به کار نبرید ممکن است در معرض خطراتی مثل سمیّت مواد شیمیایی، سوختگی، خفگی و حتی آتش سوزی قرار بگیرید. در این جا راه هایی که در تولید دود و بخار به کار می رود آورده شده است، اما به شما توصیه نمی کنیم که خودتان برای تولید دود اقدام کنید.

 

یخ خشک و آب گذشته از یک راه تولید بخار، ساده ترین راه برای بیشتر افراد نیز هست. یخ خشک همان دی اکسید کربن جامد است. می توان با افزودن یخ خشک به آب داغ یا بخار آب، مه غلیظی تولید کرد. دی اکسید کربن بخار می شود و تولید مه می کند و سرمایش سریع هوای اطراف، بخار آب محیط را میعان کرده و بر غلظت مه می افزاید. مه و دود تولید شده از یخ خشک روی زمین ته نشین می شود. هم چنین دمای آب، مشخصات مه را تحت تأثیر قرار می دهد. آب داغ یا بخار، کربن دی اکسید را سریع بخار می کند و باعث تولید مه بیشتر می شود. اگر آب داغ یا بخار تازه اضافه نشود آب باقی مانده خیلی سریع سرد می گردد.

یخ خشک موجب سرمازدگی می شود بنابراین برای حمل آن باید از دستکش محافظ استفاده کرد. به علاوه استفاده از یخ خشک، کربن دی اکسید هوا را افزایش داده و ممکن است مشکلات تنفسی را در فضا های بسته ایجاد کند.

 

برچسب مقاله : , , , ,