روشهای بسته بندی یخ بهداشتی

بسته بندی یخ بهداشتی

از موارد مهم تولید یخ که باعث آسانی و سهولت در توزیع یخ می شود بسته بندی با اصول درست و بهداشتی است که باید تمام موارد بسته بندی یخ رعایت شود تا با بهترین کیفیت به دست مصرف کننده برسد و همچنین از آلودگی ها نیز ایمن باشد تا برای کسی مشکلی پیش نیاید از این رو بسته بندی یخ دارای اهمیت فراوانی است. با این مقاله گرداوری شده در شرکت سه یخ همراه باشید.

 

بسته بندی یخ

 

ماشین بسته بندی اتوماتیک یخ لوله ای

یخ لوله ای را پس از تولید معمولا در کیسه های پلاستیکی برای توزیع بسته بندی میکنند . بسته بندی برای حفظ کیفیت بهداشتی یخ ضرورت دارد . وزن بسته های یخ در گروه سبک وزن از ۱ تا ۲ / ۲ کیلوگرم و نوع سنگین از ۱۰ تا ۲۵ کیلوگرم میباشد . بسته های با وزن سبک را میتوان بصورت چند تائی در کیسه های بزرگتر بسته بندی نمود . جنس پلاستیک بکار رفته در بسته بندی از نوع پلی اتیلن یا PE میباشد که بصورت نوار در دستگاه بسته بندی قرارگرفته و عمل پر کردن و دوخت کیسه بصورت کاملا اتوماتیک با ماشین انجام میگردد .

این ماشین ها یخ های تولید شده که عموما از نوع لوله ای و مکعبی هستند را در داخل کیسه های مخصوص پر میکنند. حتی میتوانند دارای دستگاه های بسته بندی نیز باشند و عمل دوخت کیسه را انجام دهند.جنس آنها استیل ضد زنگ یا آلومینیوم است.انواع متداول این دستگاه ها به شرح زیر است:

 

Top feed Automatic Bagger

سرعت کار این ماشین ها حدود ۲۰ کیسه با حجم مشخص در دقیقه است.یخ مستقیما از قیف بالایی وارد میشود در حالی که یک غلطک چرخان قطعات یخ را در حجم مشخص شده در داخل کیسه ها می ریزد.دستگاهی به نام وزنده به داخل کیسه ها می دمد تا کیسه ها از لحاظ باز بودن و ورود یخ آماده شود.وقتی که کیسه ها پر شدند اپراتور کیسه ها را به محل بستن کیسه ها میبرد.جنس این ماشین ها میتواند استیل یا گالوانیزه باشد.

 

Bottom Feed Automatic Filler

ویژگی های این ماشین کاملا شبیه Top Feed است فقط در این ماشین یخ های تولید شده توسط یک نقاله بالا آورده شده و داخل قیف ریخته میشود.

 

SwiftPak Automatic Baler

این سیستم بازده کاری را بالا برده و در کاهش هزینه های حمل داخل کارخانه موثر است,ویژگی های این سیستم شامل:

مقاومت در برابر خوردگی.برنامه ریزی کامپیوتری و PLC.شمارش کیسه ها و تنظیم تعداد کیسه ها در دستگاه.نوار نقاله جدا شونده.تنظیم شدن با کیسه های با عرض و ارتفاع مختلف.سیستم آن کاملا فنوماتیک میباشد.

 

JMC Automatic Baler

این ماشین برای پر کردن کیسه های حجیم و بزرگ آیس تیوب ها متناسب است,سرعت تغذیه و پر کردن کیسه ها تا ۶۰ کیسه در دقیقه بالا میرود.میتواند با خطوط پر کنی سریع نظیر سیستم هایandseal form(FFS) مجهز شود.میتوان نقاله را به آن متصل نمود یا جدا کرد.میتوان با ماشین های اتوماتیک دوخت سیمی یا دوخت گرمایی مجهز شود.

بسته بندی و پوشش مناسب یخ عاملی مهم در حفاظت یخ از عواملی نظیر هوا، نور، گرما، گرد و غبار و آلودگی های محیطی میباشد.

 

بسته بندی یخ بهداشتی

 

یخ بهداشتی در ایران معمولا به دو روش تولید میگردد:

روش اول : در اولین روش آب در داخل کیسه هایی ریخته می شود و سپس کیسه ها در داخل قالب ها گذاشته شده و قالب ها منجمد می شوند و یخ در اوزان دو، پنج و ده کیلویی عرضه می شود.

روش دوم : در روش دوم آب در داخل قالب ها ریخته شده و سپس قالب ها منجمد می شوند، پس از تخلیه قالب ها یخ حاصل از آن در اوزان دو، پنج و ده کیلویی بسته بندی می شود در روشی دیگر آب را در کیسه های یک لیتری پر می کنیم و این کیسه ها را در تونل انجماد قرار می دهیم و بدین ترتیب یخ یک کیلویی به مصرف کننده عرضه می شود. .

روش سوم: در این روش آب را در کیسه های یک لیتری پر می کنیم و این کیسه ها را در تونل انجماد قرار می دهیم و بدین ترتیب یخ یک کیلویی به مصرف کننده عرضه می شود.

با عرضه یخ بدون پوشش، بیش از نیمی از یخ در مراکز عرضه آب شده و هدر می شود و با بسته بندی مناسب مدت زمان ماندگاری یخ افزایش می یابد. جنس مواد بسته بندی یخ کیسه های پلی اتیلنی است.

 

امروزه در کشور های پیشرفته دنیا تولید یخ قالبی به شکل سنتی کاملا منسوخ گردیده و بجای آن از انواع ماشین های یخساز اتوماتیک برای تولید یخ استفاده میشود که:

- بدون دخالت دست و کاملا بهداشتی در مدت کوتاه یخ تولید میکنند .

- یخ تولیدی این ماشین ها در کیسه های پلاستیکی با دستگاه خود کار پر شده و بصورت بسته بندی شده در اختیار مصرف کننده گان قرار میگیرد که این نوع یخ در سوپر مارکتها و یا در فروشگاههای مواد غذائی نیز عرضه میگردد .

- یخ تولید شده توسط ماشین های اتوماتیک در اشکال مختلف بوده که شامل یخ لوله ای و یخ صفحه ای خرد و یخ پولکی میباشد که نوع لوله ای یا لیوانی آن برای مصارف عمومی مناسب تر است.

- نکته حائز اهمیت آنست که در صورت تمایل به عرضه یخ به شکل قالبی میتوان یخ بهداشتی تولید شده را با استفاده از ماشین پرس یخ بدون دخالت دست و با شیوه کاملا بهداشتی به قالب یخ ۲۵ کیلوگرمی تبدیل نمود.

- مهم تر آنکه با این تغییر در سیستم تولید یخ ۵۰% در مصرف آب و ۳۰% در مصرف برق در تولید صرفه جوئی میشود

 

(استاندارد۶۶۹۴آب آشامیدنی بسته بندی شده)یخ در حین تولید حمل و نقل، نگهداری، جابجائی و توزیع از طریق منابع مختلفی چون وسایل انجماد آب، ظروف و افرادی که در تولید و جابجائی آن دخالت دارند در معرض آلودگی میکروبی قرار می گیرد. یخی برای مصرف انسان مناسب است که آب حاصل از ذوب شدن آن از نظر ویژگیهای باکتریائی ،فیزیکی و شیمیایی دارای مشخصات آب آشامیدنی باشد.شرایط نگهداری نمونه یخ و انتقال آن به آزمایشگاه همانند نمونه آب برای آزمایش باکتریولوژی میباشد.

 

بطور کلی استفاده از هر نوع مواد بازیافتی جهت پیچیده و پوشاندن قالب های یخ ممنوع است.یخ طبق تعریف FDAوبیشتر ایالت های آمریکا یک ماده غذایی میباشد و کلیه موازین بهداشتی برای محصولات غذایی دیگر را نیز باید برای یخ بکار برد.

آب مصرفی برای تولید یخ باید آب آشامیدنی باشد ,آبی که از بخش خصوصی آورده میشود باید بازسازی شده,محافظت شده و تحت شرایط و مقررات مذکور نگهداری گردد.

 

جنس کیسه های بسته بندی یخ :

جنس آنها از فیلم(linear low density polyethylene) LLDPE که دارای ۵ درصد EVA(ethylene vinyl acetate) جهت اضافه کردن قدرت و استحکام به کیسه میباشد تا دربرابر دماهای زیر نقطه انجماد و فشار وارده در حین حمل و نقل مقاوم باشند

این رزین ها باید ۱۰۰% طبیعی بوده و عاری از هرگونه چربی حیوانی,فلزات سنگین و مواد دیگر باشد.

سایز کیسه ها معمولا ۵ lbs, 8 lbs, 10 lbs and 25 lbs میباشد و ضخامت آنها بین ۱٫۵ تا ۲٫۵ میلیمترمیباشد که نسبت مستقیم با سایز دارد و در صورت بزرگ بودن سایز ضخامت نیز افزایش می یابد.

 

دستگاه های دوخت کیسه ها:

بسته به سایز بسته و سرعت درب بندی فرق میکنند

دو نوع Wire bag closers و Hot Air Seal بسیار پرکاربرد میباشند.

 

دوخت سیمی :

دوخت سیمی نوع استاندارد برای بستن درب کیسه های ۲۵پوندی در صنعت است,این ماشین بطور خودکار کیسه ها را جمع وتوسط سیم فلزی دوخت میکند.این بسته بندی ها ساده,ایمن و طراحی ساده ای دارند و کم قیمت ترین و مطمِئن ترین درز بندی در صنعت تولید یخ میباشند که بعد از اینکه کیسه ها پر شدند با استفاده ازسیم های گالوانیزه با درجه ۱۵ تا ۱۸و توسط ابزار های مخصوص گره زنی یا بصورت اتوماتیک گره زده میشوند.

 

بسته بندی یخ

 

 

دوخت گرمایی :

سیستم Hot Air Seal ویژگی های جدید و موثرتری را رادارا میباشد.چون هوای گرم به عنوان وسیله درز بندی استفاده میشود کیسه ها اصلا در هنگام درز بندی با هیترتماس پیدا نمی کنند و این به نوبه خود نیاز به مواد درز بندی از قبیل پارچه های تفلونی و باندهای درز بندی را حذف می کند

قابلیت لیبل زنی,تشخیص حد پایین یخ,تظیم سرعت درزبندی و تنظیم برای سایز های مختلف کیسه ها از ویژگی های دیگر ای ماشین هاست.

 

صرف آب و یخ آلوده یکی از مهمترین عوامل انتقال بیماری های واگیردار است .در کشورهای در حال توسعه که استفاده از یخ بدون بسته بندی رایج می باشد ،این بیماری ها بیش تر دیده می شود در حالی که در کشور های توسعه یافته این مشکل به علت استفاده از اب و همچنین یخ های بهداشتی کمتر قابل مشاهده است .

از دیر باز تولید یخ به شکل قالبی در ایران مرسوم بوده و هم اکنون نیز دربسیاری از کارخانجات یخسازی به شکل قالب ۲۵ کیلوئی تولید و در بازار مصرف توزیع می گردد از نمونه کارخانه های که یخ بسته بندی کاملا بهداشتی تولید می کنند میتوان به کارخانه یخ مشکین دشت استان البرز اشاره کرد که تولید یخ بسته بندی کاملا بهداشتی را با دستگاهtube ice انجام می دهد .

 

یکی از بهترین روشها برای تولید یخ بهداشتی استفاده از روش ایس تیوپ می باشد.ایس تیوپ نوعییخ جامد همراه با اب می باشدکه به شکل لوله طراحی شده است.از یخ تولیدی در این روش می توان در سرد نگه داشتن ماهی ونوشیدنی وغیره استفاده کرد.عملکرد اصلی این روش توسز دستگاه ژنراتور یخ انجام می شود.که شامل مجموعه ای از لوله های عمودی از جنس فولاد ضدزنگ مخصوص ومخزن اب ان میباشد.وسیله مخصوص توزیع اب در بالای هر لوله ریزش یکنواخت وچرخشی اب راازبالا به پایین موجب میشود.اب اضافی خروجی از لوله ها در مخزن اب زیر دستگاه یخ ساز جمع اوری توسط پمپ به مخزن فوقانی بر می گردد.عملیات یخ ساز شامل ۲ وظیفه اصلی می باشد یکی انجماد برای تولید ودیگری برداشت یخ.این عملیات به طور پیوسته صورت گرفته وتولید یکنواخت یخ با کیفیت بالا را تضمن می کند.یخ لوله ای در داخل اواپراتور تشکیل شده وبه شکل استوانه ای تولید می شود.

سیال مبرد معمولا امونیاک است.همانطوریک یخ لوله ای پایین میریزدتوسط یک تیغه گردنده یخ استوانه شکل را به طول حدود ۵۰میلیمتر وبا اندازه قابل تنظیم ومورد نظر خرد کرده در بسته های پلی اتیلنی بسته بندی می شود.برای انبار کردن سیلو بهتر است یخ های تولیدی در دمای منفی ۵ درجه قرار گیرد. باتوجه به اینکه هنگام تبدیل اب به یخ افزایش حجم رخ میدهد بنابراین به نظر میرسد انجماد اولیه اب داخل قالب(اندازه قالبها بسته به مصارف میتواند متفاوت باشد )وسپس بسته بندی ان درون فیلممهای مرکب(فیلمهای پلاستیکی که لایه های متعددی دارند )مناسب باشد.جنس این فیلمهاPE,EVA,OPS,OPP,VDCکه دردرجات حرارت پایین کارایی داشته وقابلییت پرس سرد دارند میتواند مناسب باشد.

برچسب مقاله : , , , , ,