خواص گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی دارای مقدار زیادی پتاسیم است. همچنین جالب است بدانید که اکثر ما دچار کمبود پتاسیم هستیم. یک لیوان آب گوجه‌فرنگی حاوی 543 میلی‌گرم پتاسیم بوده و ½ فنجان سس گوجه‌فرنگی حاوی 454 میلی‌گرم پتاسیم می باشد . پس سعی کنید روزانه حتما گوجه فرنگی یا سس ان را میل کنید.


گوجه فرنگی از دسته سبزیجات است که هم در غذا استفاده می شود و هم میتوانید در سالاد از آن استفاده بکنید . همچنین برای تزیین غذا هم گوجه فرنگی کاربرد زیادی دارد. گوجه فرنگی ضد سرطان است . همچنین کالری کمی دارد و میتوانید در رژیم غذایی تان هر چه قدر که دوست دارید بگنجانید . در این بخش از مجله پزشکی آسان طب برخی از خواص گوجه فرنگی را برایتان بیان میکنیم .

1- گوجه‌فرنگی دارای مقدار زیادی پتاسیم است. همچنین جالب است بدانید که اکثر ما دچار کمبود پتاسیم هستیم. یک لیوان آب گوجه‌فرنگی حاوی 543 میلی‌گرم پتاسیم بوده و ½ فنجان سس گوجه‌فرنگی حاوی 454 میلی‌گرم پتاسیم می باشد . پس سعی کنید روزانه حتما گوجه فرنگی یا سس ان را میل کنید.

2- همچنین جالب است بدانید گوجه فرنگی دارای ویژگیهایی هست که وقتی همراه با سایر چربی‌های مفید مثل آوکادو یا روغن زیتون، مصرف شود، جذب کارتینوئیدهای گیاشیمیایی در گوجه‌فرنگی، 2 تا 15 مرتبه بیشتر می‌شود.

3-با مصرف گوجه فرنگی هم لاغر می شوید و هم دچار بیماری های قلبی نخواهید شد. گوجه‌فرنگی بخش مهمی از رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای را تشکیل می‌دهد. در بسیاری از غذاهای مدیترانه‌ای از گوجه‌فرنگی یا سس آن استفاده می‌شود. خواص آب گوجه فرنگی چیست ؟

4-خانم های باردار تا میتوانند گوجه فرنگی بخورند. وقتی خانم‌های شیرده از محصولات گوجه‌فرنگی استفاده کنند، غلظت لیکوپن شیرشان افزایش می‌یابد. در این مورد، بهتر است گوجه‌فرنگی پخته باشد. محققان همچنین دریافته‌اند که خوردن محصولات گوجه‌فرنگی مثل سس گوجه بیشتر از خوردن گوجه‌فرنگی تازه، غلظت لیکوپن را در شیر مادر افزایش می‌دهد.

5-یکی از خواص گوجه فرنگی اینست که گوجه فرنگی به دفع ساید اوریك كمك می كند.

6-به گزارش آسان طب گوجه فرنگی ملین است و فواید زیادی دارد.

7-برای درمان ورم ملتحمه چشم از گوجه فرنگی استفاده کنید.

8-مصرف گوجه فرنگی سنگ كلیه را دفع می كند.

9-یکی از خواص گوجه فرنگی جلوگیری از سرطان پروستات در اقایان است.

10-گوجه فرنگی از ورم آپاندیس پیشگیری خواهد کرد.

11- برش های گوجه‌فرنگی حاوی غلظت بسیار بالایی کارتینوئید هستند. این ماده در گوجه فرنگی با پوست خیلی بیشتر است . پس سعی کنید پوستش را نکنید.

12 - به گزارش آسان طب گوجه‌فرنگی حاوی هر چهار کارتینوئید می‌باشد: کارتینوئید آلفا و بتا، لوتئین، و لیکوپن. هریک از این کارتینوئیدها خواص زیادی برای سلامتی ما دارند که اگر با هم باشند بهتر هم هست .

13-همچنین از فواید گوجه فرنگی اینست که طبق بررسی های بدست آمده ، گوجه‌فرنگی حاوی مقدار بسیار زیادی لیکوپن است که گفته میشود بالاترین فعالیت آنتی‌اکسیدانه را در بین کارتینوئیدها دارا میباشد.

14- گوجه‌فرنگی و بروکلی در کنار هم به شدت مانع سرطان پروستات می شوند.
دیگر خواص گوجه فرنگی چیست ؟

15- طبق تحقیقی که در دانشگاه مونترآل انجام گرفت، مشخص شد رژیم‌های غذایی سرشار از گوجه‌فرنگی، به کاهش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده هم کمک زیادی میکنند . در کل گوجه فرنگی ضد اکثر سرطان هاست .

16-به گزارش آاسن طب یک خاصیت گوجه فرنگی اینست که گوجه‌فرنگی حاوی 3 آنتی اکسیدان بسیار مهم یعنی بتا-کاروتیئن (که فعالیت ویتامین A را در بدن دارد)، ویتامین E، و ویتامین C. می باشد.

17-گوجه فرنگی گر چه دارای اسید سیتریك است اما بدن را قلیایی خواهد کرد.

18-یکی از مهمترین خواص گوجه فرنگی نصفیه خون است. گوجه فرنگی درجه قلیایی بودن خون را بالا برده و به دفع مواد سمی خون كمك می كند.

19-گوجه فرنگی دندان درد را درمان می کند . برای رفع دندان درد ، ریشه و شاخه برگهای گوجه فرنگی را با آب بجوشانید و این جوشانده را مضمضه كنید .

20-گوجه فرنگی برای درمان نقرس و رماتیسم ، ورم مفاصل و ... مفید است . پس مصرف ان را فراموش نکنید . حتی میتوانید ان را مثل سیب گاز بزنید .
مضرات گوجه فرنگی چیست ؟

یکی از مضرات گوجه فرنگی اینست که ممکن است منجر به حساسیت شود . اگر گوجه فرنگی خوردید و بعد از ان علایم حساسیت را دیدید مصرف ان را کاهش دهید.
همچنین کسانی که معده درد دارند نباید زیاد گوجه بخورند . چون ممکن است دردشان افزایش یابد .

 

 

یخ بهداشتی را از کجا تهیه کنیم ؟
برای تهیه یخ سعی کنید از یخ های بهداشتی استفاده کنید . شما می توانید یخ های بهداشتی سه یخ را از نزدیک ترین سوپر مارکت در شهر خود تهیه کنید .

برچسب مقاله : , , ,