خواص پیاز

این محصول از نظر ارزش غذایی به دلیل دارا بودن قندها، ویتامین ها به ویژه و ویتامین ث، مواد معدنی بخصوص کلسیم، فسفر و پتاسیم دارای اهمیت است

پیاز یکی از قدیمی ترین سبزیها در دنیا و ایران است که خاستگاه آن در ایران و افغانستان ذکر کرده اند. در ادامه با فواید و خواص دارویی پیاز آشنا
شوید.
تاریخچه:
منشاء پیازها اصولاً از آسیا و خاورمیانه است که گسترش پیدا کرده اند. پیازها مورد تحسین مصریها قرار می گرفتند . آنها نه تنها بعنوان پول از آن استفاده می کردند بلکه بر سر قبر شاهان می گذاشتند و این به منزله هدیه ای برای مرده بشمار می رفت که این هدیه اهمیت روحی برای مرده در زمان زندگی پس از مرگ او داشت.
پیاز در طول زمان نه تنها در آشپزی بلکه خاصیتهای درمانی آن مورد توجه قرار گرفته است. در اوایل قرن ششم به عنوان دارو در هند استفاده می شد. هندیها در استفاده پیاز شهرت داشتند. در یونان باستان آن را با مخلفات اضافی مخلوط می کردند چون مردم آن را خیلی تند و تیز نمی دانستند، با این حال، بخاطر بوی بدآن ، پیاز در میان مردمان فقیر در سراسر دنیا که می توانستند به راحتی از این گیاه ارزان برای خوش طعم کردن غذاهایشان استفاده کنند شهرت یافت.
پیازها بعنوان یک گیاه بی قید و شرط در ترکیبات مواد غذایی بسیاری از کشورهای اروپایی در دوره قرون وسطی مورد استفاده قرار می گرفت و بعدها بعنوان یک صبحانه سالم و کلاسیک استفاده می شد.
کریستف کلمب پیاز را به هند غربی آورد. پرورش آنها در سرتاسر نیمکره غربی گسترش یافت. امروزه چین، هند، ایالت متحده آمریکا، روسیه و اسپانیا از تولیدکنندگان برتر پیاز هستند.

فواید و ارزش غذایی
این محصول از نظر ارزش غذایی به دلیل دارا بودن قندها، ویتامین ها به ویژه و ویتامین ث، مواد معدنی بخصوص کلسیم، فسفر و پتاسیم دارای اهمیت است. از سوی دیگر به دلیل داشتن مواد آنتی بیوتیک پیاز از جنبه دارویی پراهمیت است به گونه ای که این محصول می تواند با تقویت سیستم دفاعی بدن در پیشگیری از بیماری ها موثر باشد.
پیاز باعث آرامش می شود و در کاهش فشار خون و چربی خون موثر است. پیاز سرشار از گوگرد است و گوگرد موجود در آن برای ضد عفونی کردن خون، شش ها و برطرف کردن آسم، ورم گلو و برونشیت موثر است مصرف پیاز موجب تقویت غذه اشکی و گوارشی می شود. پیاز دارای آنتی بیوتیک است که خون و مجاری تنفسی را ضد عفونی می کند، پیاز در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های کلیوی، مثانه، ورم ساق ها، پروستات و رماتیسم مفصلی موثر است، همچنین مصرف پیاز باعث آرامش افراد می شود، پایین آورنده فشار خون و کاهش دهنده چربی خون است. عمده تولید پیاز ایران در شهر قهدر یجان در استان اصفهان صورت می گیرد متوسط برداشت در این شهر هکتاری 100 تن است. پیاز به طور کامل از فعالیت مضر چربی برای ایجاد لخته در خون جلو گیری می کند. در واقع خوردن نصف تا یک پیاز متوسط در روز می تواند اثرات آسیب زای چربی برای لخته شدن خون را برطرف کند.

فواید پیاز:
پیاز مانند سیر، از خانواده ALLIUM هستند و هر دو سرشار از ترکیبات سولفور قوی هستند که باعث بوی تند و همچنین باعث افزایش سلامتی می شود.‍‍
پیازسرشار از کروم می باشد. یک ماده معدنی که به سلولها در واکنش به انسولین، به همراه ویتامین C، فلاونوئید و کورسیتین کمک می کند.

اثر کاهش دهنده قندخون
در آزمایشات مشخص شده است که خوردن زیاد پیاز باعث کاهش میزان گلوکز می شود. دلایل آزمایشگاهی و بالینی نشان می دهد که آلیل پروپیل دی سولفید، مسئول کاهش قندخون بوسیله افزایش انسولین موجود در خون می باشد.
آلیل پروپیل دی سولفید این کار را در تضاد با انسولین انجام می دهدبه این صورت که یک دی سولفید، جاهایی از کبد را اشغال می کند که انسولین در آن قسمتها غیرفعال است. این باعث می شودکه مقدار انسولین افزایش یابد و گلوکز را به داخل سلولهایی هدایت کند که باعث کاهش قندخون می شوند. مطالعاتی که بر روی افراد دیابتی انجام شده است نشان داده که کروم باعث کاهش میزان رسوب گلوکز خون، کاهش میزان انسولین و کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرد می شود، در حالی که باعث افزایش میزان کلسترول نوع HDL ( کلسترول خوب )می شود.

مواد موجود در 100 گرم پیاز
کروم 24.80 میکرو گرم
ویتامین C10.24 میلی گرم
فیبر 2.88 گرم
منگنز0.22 میلی گرم
ویتامین B60.19 میلی گرم
تریپتوفان0.03 گرم
فولات30.40 میکروگرم
پتاسیم251.20 میلی گرم
فسفر52.80میلی گرم
مس0.10 میلی گرم

اثرات دارویی فوق العاده پیاز
خواص قلبی- عروقی
مصرف مداوم پیاز همانند سیر نشان داده است که کلسترول و فشارخون بالا را کاهش می دهد، دو عامل مهمی که از بروز بیماریهای دیابتی و گرفتگی رگها جلوگیری می کنند و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهند. این تأثیرات به دلیل وجود مواد سولفور، کروم و ویتامین 6B است که با پایین آوردن میزان هموسیستئین از بروز بیماری قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند. پیاز یکی از کوچکترین عضو خانواده سبزیجات و میوه جات است که بعنوان کاهش دهنده خطر احتمالی بیماری قلبی در تحقیقات اخیر شناخته شده است. از 100000 افرادی که در این تحقیقات شرکت کردند، در افرادی که از پیاز، چای، سیب و بروکولی، یکی از غنی ترین منبع فلاونوئید به وفور استفاده می کنند 20% خطر بیماری قلبی در آنها کاهش می یابد.

سلامت سیستم معده- روده ای
مصرف مداوم پیاز، 2 دفعه یا بیشتر در هفته بطور چشمگیری سرعت رشد سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. پیاز حاوی مقداری فلاونوئید و کریستین است که رشد تومورها را در حیوانات متوقف می کند و سلولهای روده بزرگ را از تأثیرات مخرب مواد سرطان زا محافظت می کند. استفاده از پیاز در غذاها، همچنین به کاهش مقدار مواد سرطان زایی که از پخت با دمای بالا بوجود می آیند، کمک می کند.
کریسترین، آنتی اکسیدان موجود در پیاز و همچنین کروکیومین و فیتونورین موجود در ادویه کاری و زردچوبه، اندازه و مقدار زخمهای پیش سرطانی در دستگاه روده ای انسان را کاهش می دهند. 5 بیمار که پولیپهای پیش سرطانی در روده پایینی در آنها به یک شکل بود و بیماری آنها FAP) (بود بیش از 6 ماه با مقداری معین از کرکیومین و کریستین تحت درمان قرار گرفتندکه میانگین تعداد پولیپها به 4/60% و میانگین اندازه پولیپهای رشد کرده به 9/50% کاهش یافت. (FAP یک بیماری ارثی است و با رشد صدها پولیپ (آدنوم التهاب روده ای)مشخص می شوند و سرانجام منجر به سرطان روده می شوند. ) اخیراً از داروهای ضدالتهابی غیر استروئید (NSAID ها) مثل آسپرین و ایبوبروفن برای درمان چنین بیمارانی با این شرایط استفاده شده است اما این داروها اثرات جانبی مهمی از قبیل تشکیل زخم معدی- روده ای و خونریزی دارند.
بررسی مشاهدات اولیه در جمعیتی که به مقدار زیاد ادویه کاری مصرف می کنند همانند بررسی ها روی حیوانات نشان داده است که کرکیومین، یکی اصلی ترین اجزاء سازنده در کاری آسیایی هاست و احتمالاً در جلوگیری و یا درمان سرطان در روده کوچک مؤثر است.

پیاز و خواصیت ضد سرطانی!
پیاز و سیر از بروز بسیاری سرطانها جلوگیری می کنند.
استفاده پیاز و سیر خطر ابتلا به چندین سرطان را کاهش می دهد. مطالعه روی شرکت کنندگان در تحقیق مصرف زیاد پیاز نشان داده است که 84 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانی و گلو و 88% کاهش خطر ابتلا به سرطان مری،56% کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، 83%کاهش خطر ابتلا به سرطان حنجره، 25% کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، 73% کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان، 71% کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، 38% کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه در مقایسه با آنهایی که پیاز کمتری مصرف می کنند دارند. همچنین آنهایی که زیاد سیر مصرف می کنند 39% کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان و گلو، 57% کاهش خطر ابتلا به سرطان مری، 26% کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، 44% کاهش خطر ابتلا به سرطان حنجره، 10% کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، 22% کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان، 19% کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و 31% کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه در مقایسه با کسانی که سیر کمتری مصرف می کنند، دارند.

تقویت سلامت استخوان
شیر تنها غذایی نیست که استخوان را تقویت می کند بلکه پیاز هم به سلامت استخوانها کمک می کند. این موضوع در مقاله ای با عنوان غذاهای شیمیایی و کشاورزی بیان شده است.
اخیراً ماده ای در پیاز شناخته شده است به نام اختصاری GPLS که از فعالیت سلولهایی که باعث شکستن استخوان می شوند جلوگیری می کند. پیاز مخصوصاً برای خانمهایی مفید است که در معرض ابتلا به پوکی استخوان در زمان یائسگی قرار دارند.

فعالیت ضدالتهابی و ضدباکتری
چند ماده ضد التهابی موجود در پیاز کاهش دهنده شدت علائم مربوط به حالت التهابی از قبیل درد و تورم استخوانی و التهاب مفصل هستند. همچنین پیاز باعث کاهش شدت علائم بیماری در هنگام سرماخوردگی می شود.
سیر و پیاز ترکیباتی دارند که بصورت قابل توجه ای باعث کاهش التهاب می شود. تأثیرات ضد التهابی پیاز نه تنها به دلیل وجود ویتامین C و کریستین می باشد بلکه به علت وجود مواد فعال دیگر بنام ISOTH است. این مواد به صورت همزمان بکار می روند تا از التهاب در امان بمانند. علاوه بر آن کریستین، فلانوئید موجود در پیاز همراه با ویتامین C باعث کشتن باکتریهای مضر می شوند که این باعث می شود که پیاز، افزودنی مناسب در سوپها و خورشتها در فصلهای سرد و در هنگام سرماخورگی باشد.

چگونگی انتخاب و ذخیره کردن پیازها
پیاز منابع مهمی از فلاونوئید و فنول هستند که مطالعات نشان داده اند که از سرطان و بیماری قلبی ـ عروقی جلوگیری می کند. چگونگی انتخاب و تهیه پیازها به نوع پیازها و خواص آنها و همچنین تفاوتهای زیادی مثل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی آن بستگی دارد.
پیازهایی انتخاب کنید که تمیز هستند و شکل خوبی داشته باشند و هیچگونه شیار یا شکافی روی آنها نباشد و پوستشان ترد و خشک باشد. آنهایی که جوانه زده اند یا نشانه هایی از کپک دارند را انتخاب نکنید. همچنین پیازهای درجه 2 که لکه هایی صاف دارند و گردن آنها مرطوب و دارای لکه های سیاهی هستند را انتخاب نکنید چون اینها نشانه فاسد شدن هستند.
مدت زمان ذخیره سازی پیازها به نوع آنها بستگی دارد. آنهایی که خیلی بدبو هستند مثل پیاز زرد را می توان مدت زمان بیشتری به نسبت نوع شیرین آن مثل پیاز سفید نگهداری کرد. همه پیازها را باید جدا از سیب زمینی نگهداری کرد، چون آنها رطوبت و گاز اتیلن را به خود جذب می کنند که باعث فساد پیازها می شوند.
باقیمانده پیاز خرد شده را باید در یک کیسه پلاستیک یا یک ظرف در دار نگهداری کرد و بایستی تا یکی دو روز آینده استفاده شوند، چون پیازها اکسیده می شوند و مواد غذایی خود را سریعاً از دست می دهند. پیاز پخته در یک ظرف کیپ بهتر مزه خود را حفظ می کند و میتوان آن را تا چند روز نگهداری کرد.
هرگز آنها را در یک ظرف فلزی نگهداری نکنید چون این کار باعث تغییر رنگ آنها می شود. می توان پیاز پوست گرفته و خرد شده را فریز کرد ولی این کار باعث می شود که بعضی از طعمهای خود را از دست بدهند.

یخ بهداشتی را از کجا تهیه کنیم ؟
برای تهیه یخ سعی کنید از یخ های بهداشتی استفاده کنید . شما می توانید یخ های بهداشتی سه یخ را از نزدیک ترین سوپر مارکت در شهر خود تهیه کنید .

برچسب مقاله : , , , ,