خواص درمانی یخ در ترمیم اعضای آسیب دیده

خواص درمانی یخ

یکی دیگر از فواید برای بدن که در بیشتر مقالات به آن اشاره شده است خاصیت درمانی یخ است که برای بدن و مخصوصا اعضای آسیب دیده مفید است در این مقاله قصد داریم نمونه های دیگر ترمیم آسیب ها را با استفاده از یخ برای شما شرح دهید . با سه یخ در این مقاله همراه باشید تا شنیدنی های جالبی از یخ برایتان بگوییم.

 

خواص درمانی یخ

 

یخ

موجب از بین رفتن التهاب و تورم می شود و به همین دلیل در جراحات وارده درد را به سرعت تسکین می دهد. علاوه بر آن خون را بند می آورد، زخم را التیام می دهد، و دردهای اسپاسمی را خنثی و عضلات را تحریک میکند. در درمانهایی که به منظور تجدید قوانجام میگیرند، اکثراً از حمام یخ و ماساژ یخ استفاده می شود.

 

جراحت حاد

زخم های باز را ابداً نباید با گرما درمان کرد، زیرا حرارت نسبت به سرما دقیقاً تأثیر معکوس دارد و خونریزی را تشدید میکند و ترشحات زخم را افزایش می دهد. اما یخ، برعکس، فشار در مویر گها راگند می کند و مانع از هجوم خون به عضلات می شود.

سرما دمای بدن را پایین می آورد و فعالیت متابولیسمی سلولها را کاهش می دهد و در نتیجه نیاز عضو مجروح به اکسیژن و مواد غذایی راکم میکند.همین کاهش فعالیت متابولیسمی مانع از تورم می شود. در زخم های مفصلی استفاده از کیسهٔ یخ بسیار ضروری است، زیرا مانع از خونریزی می شود.

 

سربند یخ

موارد استفاده: هنگام خستگیهای شدید جسمانی و روانی؛ سردردهای شدید؛ احساس گیجی و بی حوصلگی؛ ضعف و سستی؛ پس از سونا و یا یک حمام داغ به منظور سر حال شدن و رفع گرمازدگی۔ استفادهٔ کوتاه مدت از سربند یخ، محرک و سرحال آورنده است. در ضمن مانع از هجوم خون به مغز می شود.استفادهٔ طولانی تر از آن حرارت مغز و فعالیت های شدید درونی و حرارت جسمانی را کاهش می دهد.

طرز تهیهٔ سربند یخ: پارچهٔ طویل و سبکی را در آب یخ فرو برید و محکم بفشارید و از محل پیشانی دور سر ببندید. آنگاه یک کیسه نایلون پر ازخرده های یخ را روی آن در قسمت پیشانی قرار دهید. بلافاصله پس از آب شدن یخ ها، مجدداً یخ جدید بریزید تا سربند یخ تبدیل به کمپرس گرم نشود. این درمان زمانی بسیار مؤثرتر خواهد بود که بیمار مایعات زیادی نیز بنوشد.

 

 

بانداژ یخ

موارد استفاده: رگ به رگ شدن؛ آسیب های جزیی هنگام ورزشی؛ اسپاسم هایی که در برابر حرارت واکنش مثبت نشان نمی دهند؛ هیجانات. توصیه می شود همیشه چند باند یخ آماده داشته باشید.

برای تهیهٔ آن کافی است پارچه های باند مانند را در فریزر قرار دهید و در موارد اورژانس از آنها استفاده کنید. این باندها گاهی بهتر از یخ بر بدن تأثیر میگذارند؛ خصوصاً در مواردی که باید دمای درونی بدن را کاهش داد. باندهای یخ به تدریج حرارت را از جسم میگیرند و کودکان، در مقایسه با سایر روش های یخ درمانی، آنها را بهتر تحمل میکنند.

طرز تهیهٔ باند یخ: باندها را در آب یخ فرو برید و سپس فشار دهید تا آب آنها گرفته شود. در این حالت باندها را چند تاه بزنید تا کمی کوچک تر شوند. حال آنها را به حالت صاف در یک جعبه بگذارید و روی هر یک را با نایلون

بپوشانید و در فریزر قرار دهید. هنگام استفاده، نایلون را از باند جدا کنید. البته باندها خشک و یخ زده خواهند بود، اما گرمای بدن فوراً روی آنها اثر می کند و پارچه را نرم و انعطاف پذیر میکند. در اکثر موارد، دو بار استفادهٔ پی در پی از این باندها بهبودی را به دنبال می آورد.

برچسب مقاله : , , , , , , ,