تاریخچه پیدایش یخ و یخ اسنفجی

یخ

از جمله چیزهای که در طول تاریخ به آن توجه شده است و اهمیت دارد حیات موجودات در کره خاکی بوده است و این حیات به منابعی است که بر روی کره زمین قرار دارد که باید از آن به درستی استفاده شود تا بتوانید از آن بهره ی کامل را ببریم یکی از این منابع یخ بودند که در طول سالیان دراز در زمین وجود داشتند که به شکل یخچال های یخی بودند و فقط می توانستیم از طریق خبرها یا داخل تلویزیون این یخ های عظیم جثه را ببینیم اما با پیشرفت علم و تکنولوژی امکان تولید این یخ ها و برای مصارف انسانی فراهم شد و یخ های مختلف تولید و روانه بازار شدند به همین خاطر این مقاله به تاریخچه یخ و یخ اسفنجی پرداخته است . این مقاله که توسط شرکت تولیدی سه یخ تهیه شده است، همراه باشید.

 

 تاریخچه پیدایش یخ و یخ اسفنجی

 

یخ عبارت است از حالت جامد آب که چگالی آن ۰/۹ گرم در سانتیمتر مکعب است و به همین جهت در مقایسه با شکل آبگون آن (با چگالی ۱ گرم در سانتیمتر مکعب) سبک‌تر است و حالت شناور پیدا می‌کند. نقطهٔ انتقال میان آب جامد و مایع در فشار، یک اتمسفر صفر درجهٔ سانتیگراد و همچنین با صفر درجهٔ سلسیوس تعریف می‌شود. یخ فرم جامدِ آب است. تقریباً حدود یک درصد سطح زمین به وسیلهٔ یخسارهای وسیعی مانند نواحی قطب جنوب و گروئنلند پوشیده شده که ضخامت آنها در بعضی جاها از ۲۰۰۰ متر تجاوز می‌کند. یخ همچنین به شکل بلورهای کوچکی مانند ذرات برف و تگرگ و شبنم یخ‌زده دیده می‌شود. یخ با افزایش فشار دمای انجماد کاهش می‌یابد. در یخ مولکول‌های آب با پیوندهای هیدروژنی به همدیگر پیوسته‌اند.

 

تولید یخ به صورت صنعتی در کشورهای توسعه‌یافته، در ابتدای قرن بیستم شروع شد، ولی در ایران در ابتدای دههٔ ۱۳۵۰ خورشیدی صنعت تولید یخ از حالت طبیعی (تولید یخ در یخچال‌های طبیعی) به حالت صنعتی تغییر کرد. تولید یخ صنعتی، با استفاده از آب چاه و پس از افزودن کلر، به‌عنوان مادهٔ ضدعفونی‌کننده به آب و استفاده از حوضچه‌های آب‌نمک و کندانسورهای آمونیاکی انجام می‌شد. در دهه‌های اخیر و به دلیل ازدیاد بی‌رویهٔ جمعیت، آب‌های سطحی و سفره‌های آب زیرزمینی به‌شدت آلوده شد و به‌تبع آن، یخ‌های تولیدی از این آب‌های آلوده، آلوده به انواع میکروب‌ها و آلاینده‌های شیمیایی شدند. در کشورهای توسعه‌یافته، در نیمه‌های قرن بیستم و به دلیل افزایش نیاز به یخ خوراکی و به دلیل اهمیت روزافزون مقولهٔ بهداشت و سلامت جامعه، دستگاه‌های تولید تمام‌مکانیزهٔ یخ، برای تولید یخ لیوانیِ بهداشتی و بدون دخالت دست، توسعه یافت و نسل جدیدی از یخ تولید شد.

 

یخ اسفنجی

 یخ اسفنجی یا خاکه‌یخ (انگلیسی: Frazil ice) یخ اسفنج‌مانندی است که از بلورهای سوزنی‌شکل درست شده و از یخبندان آب خیلی سرد رودخانه‌ها به‌وجود آمده باشد. یخ اسفنجی در مرحلهٔ آغازین تشکیل یخ در آب متلاطم دیده می‌شود.

 یخ‌بلورهایی که در آب اَبَرسرد متلاطم شکل می‌گیرند و تلاطم مانع از به هم چسبیدن آنها می‌شود، یخ سوزنکی یا خاکه‌بلور نام دارند. انباشت یخ‌های سوزنکی در حجمی از آب باعث ایجاد یخ اسفنجی می‌شود.

برچسب مقاله : , , , ,